Karakteristisk for en stor del af det porcelæn, Danmark i sin tid importerede fra det fjerne østen via sin koloni tranquebar, var dets blågrønlige tone.
I disse gamle ostindiske varer fandt Christian Joachim inspiration til et nyt dansk fajansestel, som helt naturligt fik navnet Tranquebar.
Christian Joachim var den kunstneriske leder af fajancefabrikken i årene 1911 til 1933. han havde forstand på fajancen som materale og den teknik, der kræves for at opnå at fuldendt samspil mellem dekorationen og glasur.
Med Tranquebars tulipanmotiv indrammet af borter med flettet mønster opnåede han at bevare den charme og karakter, han oprindelig havde fundet i den gamle ostindiske porcelæn, han skabte samtidig et stel med en bemærlelsværdig tidløs modernitet. Tranquebar blev førende i udviklingen af en ny genre. Og tranquebar fører stadig.
Nutidens behov for variation også når det gælder farvevalg og spisestel, førte i 1976 til intoduktionen af Tranquebar i grøn.
Grøn Tranquebar har den samme kurveflettede kant som det oprindelige Blå Tranquebar, men den gamle kinesike dekoration er erstattet af et nyt blomstermotiv. Den kvalitetsmæssige udførsel er derimod uforandret. Hver steldel bliver fortsat hånddekoreret af de dygtige porcelænsmalere der har adskillige årtieres Tranquebar traditioner bag deres kunsthåndværk.